Sunday, February 22, 2009

niLai sEbuAh ciNtA



Di sebuah pulau ada CINTA, KEGEMBIRAAN, KEKAYAAN, KECANTIKAN DAN KESEDIHAN dan sebagainya. Mereka hidup saling melengkapi sehinggalah satu hari badai menghempas pulau itu. Cinta tak dapat berenang dan tak mempunyai perahu lalu ia mencari pertolongan. Tak lama kemudian ia melihat kekayaan sedang mengayuh perahu. Kekayaan terdengar teriakan cinta lalu bkata, “ Maaf cinta!” kata kekayaan. “ Perahu ku sudah penuh dgn harta benda ku. Kalau aku bawa kau, perahu ini akan tengelam.” Kekayaan pun tinggalkan Cinta. Cinta sedih sekali kekayaan meninggalkan dia. Namun x lama kemudian Cinta tnampak kgembiraan mendayung perahunya. “Kegembiraan, tolong aku!” teriak Cinta namun kgembiraan tuli dengan teriakan Cinta. Air semakin mninggi hingga ke pinggang dan Cinta semakin panic. X lama kemudian kecantikan pula yg lalu. “Kecantikan, bawalah aku bersama mu,” teriak Cinta. Lalu apa yg djwb kcantikan ialah, “Wah Cinta, kamu basah dan kotor! Nanti kamu kotorkan perahu ku.” Cinta mula mnangis dengan kata2 kcantikan . “ Mengapa semua org lupakan aku?” Saat itu dtglah kesedihan. Cinta terlihat dan teriak lagi, “ Oh kesedihan, bawalah aku bersamamu.” “ Maaf cinta, aku sedang sedih dan aku ingin bersendirian sahaja.” Cinta putus asa. Ia merasa air smakin tinggi dan akan menenggelamkannya. Lalu dia berdoa kepada Tuhan, “ Oh Tuhan! Tolonglah aku! Apa akan tjadinya dunia tanpa cinta?” Pada saat itu tiba2 terdengar sorakan, “Cinta, mari naik perahu ku, cepat !” Cinta menoleh dan melihat kearah sorakn itu. Dan dia terlihat seorg tua berjanggut putih panjang sedang mengayuh perahu lalu cepat2 Cinta naik ke perahu yg menenggelamkannya. Kemudian di pulau terdekat, org tua turunkan Cinta dan segera mninggalkannya. Cinta samasekali tidak tahu siapakah gerangan org tua itu. Cinta pun segera btanya siapakah dia yg sebenarnya lalu org tua itu berkata “Oh, aku adalah waktu” Lalu Cinta bertanya, “Mengapa kau selamatkan aku padahal semua kawan2 aku tinggalkan aku?” tanya Cinta hairan. “sebab…” kata og tua itu, “Hanya waktulah yang tahu betapa bnilainya harga sebuah cinta.”

1 comment: